Evropští filmaři chtějí vyšší rozpočet na program MEDIA

MEDIA

Komisař Lewandowski vysvětlil, že v čase krize a úsporných opatření bude mnoho komunitárních programů muset čelit rozpočtovým škrtům, ale nebude to případ programu MEDIA. V posledních dvaceti letech byl program MEDIA rozhodující silou při rozvoji evropského filmového průmyslu a podle statistik mělo v letech 2000-2009 8 z 10 vítězů Zlaté palmy v Cannes podporu MEDIA. Úspěch programu umožňuje nejen obhájit současnou úroveň jeho rozpočtu, ale i najít místo pro určité navýšení. Komisař je přesvědčen, že (MEDIA) je „efektivní vynakládání peněz daňových poplatníků". Filmaři toto vyjádření přivítali, ale zároveň poukázali na změny, které nyní filmový průmysl čekají. Aby si evropský audiovizuální průmysl udržel konkurenceschopnost na globálním trhu, potřebuje výraznou finanční podporu, aby se obchodní modely přizpůsobily on-line distribuci a filmy se tak dostaly k novým diváckým skupinám. FERA rovněž zdůraznila potřebu dalších peněz na vývoj nových filmových děl. I přesto, že má kulturní sektor nyní k dispozici pouze malý podíl unijních peněz, vykázal třikrát vyšší růst než evropská ekonomika obecně. Filmaři sdělili komisaři Lewandowskému, že i s ohledem na současná rozpočtová omezení představuje zvýšení rozpočtu ze současných 755 mil. EUR na 1.2 miliardu EUR pro další sedmileté období částku nezbytnou na pokrytí nedůležitějších potřeb evropského audiovizuálního průmyslu. V roce 2011 zaznamenal evropský film další úspěchy, včetně čtyř Oskarů pro film Toma Hoopera Králova řeč, Oscara za nejlepší cizojazyčný snímek pro Lepší svět (r. Susanne Bier) a ceny pro nejlepšího režiséra na filmovém festivalu v Cannes pro Nicolase Vindinga Refna za film Drive.
UFD/23.6.2011